AID

Adult Inclusive Design (AID) – fundacja “Aktywni XXI” znowu w akcji

Tak, nowy dwuletni partnerski projekt dla seniorów już trwa!

Tym razem współpracujemy z Universidad de Castilla – La Mancha (Hiszpania), Synthesis Centre (Cypr) i Università LUMSA (Włochy).

Projekt, który będzie trwał 2 lata,  ma na celu wypracowanie narzędzi, które pozwolą naszym organizacjom nauczyć aktywnych seniorów jak być wolontariuszem pomagającym innym seniorom. Zwłaszcza obecnie w czasie pandemii wyraźnie obserwujemy podział seniorów na dwie grupy – tych, którzy mają duży potencjał energii i chcieliby dzielić się swoją wiedzą i  doświadczeniem oraz tych, którzy czują się zagubieni w różnych sytuacjach życiowych  i  czekają na pomocną dłoń. Często Ci potrzebujący pomocy nie nadążają za galopującym rozwojem  świata i trudno im znaleźć wspólny język z młodszymi ludźmi, więc nasz projekt stawia właśnie na relacje pomiędzy seniorami, którzy z pewnością świetnie się rozumieją i potrafią szybko znaleźć wspólny język.

Jednak czasami sama chęć niesienia pomocy nie wystarczy, żeby skutecznie wesprzeć drugiego człowieka, więc również sam wolontariusz będzie potrzebował poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć pewne umiejętności. Projekt AID zapewni instytucjom pracującym z  seniorami narzędzia do efektywnego wsparcia seniorów-wolontariuszy w poszerzaniu ich kompetencji.  W czasie trwania projektu edukatorzy i trenerzy czterech instytucji przygotują przewodnik dla trenerów zawierający nie tylko informacje w zakresie niezbędnych treści, które senior-wolontariusz powinien znać, ale także scenariusze warsztatów kształtujących w  wolontariuszach umiejętności niezbędne do ich efektywnej pracy. Seniorzy w czterech państwach ocenią skuteczność naszej pracy – wezmą udział w warsztatach przeprowadzonych według wypracowanych scenariuszy, a nabyte umiejętności sprawdzą w praktyce jako seniorzy-mentorzy dla innych seniorów, emigrantów bądź osób niepełnosprawnych.

Przewodnik będzie dostępny w formie e-booka. Ponadto powstanie aplikacja i inne narzędzia IT, które będą wsparciem dla osób chcących zostać wolontariuszem lub szkolić takie osoby.

PROJEKT ADULT INCLUSIVE DESIGN NA PÓŁMETKU!

Tak – jesteśmy już w połowie okresu trwania projektu AID, czas
więc na krótkie podsumowanie.

Zakończyliśmy
prace nad podręcznikiem metodycznym, pierwszym produktem
intelektualnym w ramach projektu. Jest on przeznaczony dla
seniorów-mentorów oraz trenerów szkolących osoby 50+, które chcą
pomagać seniorom, młodzieży, migrantom i uchodźcom. Podręcznik
jest dostępny na naszej stronie internetowej w polskiej i
angielskiej wersji językowej . Zachęcamy do lektury zwłaszcza ze
względu na część praktyczną, gdzie można znaleźć serię
dziesięciu fantastycznych warsztatów oraz grę AMADA stworzoną
przez Panią Danutę Sadownik i Panią Małgorzatę Pokosz. W czerwcu
Fundacja XXI rozpoczęła cykl spotkań z seniorami opartych na
realizacji właśnie tych warsztatów. Ze względu na zróżnicowane
obostrzenia w pozostałych krajach partnerskich warsztaty zaczęły
się na przełomie września i października.
W
lipcu, po wielu sesjach online, mogliśmy się wreszcie spotkać
osobiście w Rzymie. Zaprezentowałyśmy tam podręcznik metodyczny –
owoc wspólnej półrocznej pracy Fundacji XXI, Universidad
de Castilla – La Mancha (Hiszpania),
Synthesis
Centre (Cypr) i Università LUMSA (Włochy). Rozpoczęły się też
prace nad drugim produktem intelektualnym czyli aplikacją
internetową wspierającą osoby 50+ chcące zostać mentorami.
Natomiast
w październiku centrum edukacyjno-szkoleniowe Synthesis na Cyprze
przeprowadziło bardzo interesujące i wartościowe szkolenie z
mentoringu dla pracowników pozostałych trzech instytucji
partnerskich.
Aktualnie
intensywnie pracujemy nad zawartością treściową aplikacji oraz
trzecim produktem intelektualnym – filmem, którego bohaterami są
seniorzy-wolontariusze.
Śledźcie
nasze działania na Facebooku i polecajcie nasz podręcznik
metodyczny!

Podręczniki w języku polskim i angielskim dostępne w zakładce PLIKI do POBRANIA